Czy kolor szkła ma znaczenie w opakowaniach kosmetyków?

Niejeden kosmetyk pielęgnacyjny sprzedawany jest w opakowaniu ze szkła. Buteleczki szklane stosuje się do przechowywania np. serum, perfum, toników i hydrolatów. Czy jednak kolor opakowania ma jakiekolwiek znaczenie? A może wystarczy przeźroczyste szkło? Zobacz!

Opakowania kosmetyczne ze szkła

Szkło jest od dziesięcioleci stosowane jako tworzywo, z którego robi się opakowania na leki i kosmetyki. To tworzywo jest obojętne chemicznie, zatem nie wchodzi w reakcje z substancjami, zawartymi w kremie lub innym produkcie. W ten sposób kosmetyk może zachować swój zapach i konsystencję na długo. Szkło skutecznie zabezpiecza zawartość przed zanieczyszczeniami z zewnątrz. Dodatkowo jest to tworzywo ekologiczne i łatwo poddawać je recyklingowi. Dlatego marki kosmetyczne, które obecnie wpisują się w trend eko i circular, chętnie sięgają po tego typu pojemniki. A co z barwą szkła? Jakie ma ona znaczenie?

Kolor szkła a jego właściwości

Za określony kolor buteleczki czy słoiczka ze szkła odpowiadają określone związki chemiczne (chodzi tutaj o szkło barwione w masie, a nie malowanie czy powlekane farbą lub barwnikiem). Ogólnie kolor ma znaczenie, gdy bierzemy pod uwagę przepuszczalność poszczególnych rodzajów promieniowania z widma. Dla większości kosmetyków niekorzystne jest trzymanie ich w ostrym świetle. Stąd wiele z nich przechowuje się w barwnych opakowaniach. Jednak nie każde z nich jest tak samo skuteczne, jeśli chodzi o ochronę optyczną:

  • Butelka bezbarwna – przepuszcza całe spektrum promieniowania. Nie chroni zatem przed światłem, ale pozwala łatwo kontrolować zawartość.
  • Butelka szklana zielona – barwa jest tu zasługą dodania tlenku chromu do szkła. Podobnie jak szkło transparentne, nie zabezpiecza przed światłem. Zapewnia natomiast ładny efekt dekoracyjny.
  • Butelka niebieska, szkło zabarwione błękitem królewskim (smaltą). Intensywna barwa sprawia, że taki produkt dobrze prezentuje się wizualnie. Niebieskie szkło blokuje promieniowanie UV i światło widzialne.
  • Brązowe butelki szklane – zapewniają świetną ochronę zawartości, pochłaniając również promienie UV. Stanowią więc dobre zabezpieczenie dla kosmetyków, łatwo tracących swoje właściwości pod wpływem światła. Brązowa barwa to zasługa domieszek żelaza, siarki i węgla.

Kolor opakowania a marketing

Warto mieć ponadto na uwadze to, jak klient postrzega dany produkt. Jeżeli chodzi o butelki, ciemne szkło od bardzo dawna stosowali medycy, farmaceuci i producenci kosmetyków. Brązowe pojemniki szklane kojarzą się z bezpieczeństwem produktu i jego solidnością. Dlatego konsumenci chętnie sięgają po kosmetyki i produkty w nie zapakowane. Często w ciemne szklane butelki pakuje się te specyfiki, które nie zawierają wielu konserwantów. Zatem ciemne szkło kojarzone jest z naturalnym składem i prozdrowotnymi właściwościami. Pamiętaj też o tym, zamawiając butelki i słoiki szklane dla swojej marki!