- today
Dziewczynki są delikatne i lubią różowy kolor, chłopcy są silni i preferują niebieski – normy i wyobrażenia kulturowe, w które wkładane są obydwie płcie, dotyczą praktycznie każdego aspektu życia. Nie inaczej jest z identyfikacją wizualną opakowań. W przypadku kosmetyków większość z nas bez problemu odróżni opakowania kosmetyczne dla pań od tych dla mężczyzn. Dlaczego takie różnice istnieją i komu są potrzebne? O tym przeczytasz w dalszej części artykułu.
Stereotypy kolorystyczne w marketingu
Mimo tego, że kulturowy podział na kolory męskie i żeńskie ma obecnie niewiele wspólnego z rzeczywistością, producenci kosmetyków starają się wplatać do projektów opakowań swoich produktów odcienie podświadomie kojarzone z daną płcią.
Opakowania z kremami czy żelami dla panów mają ciemniejsze, bardziej wyraziste kolory, takie jak czarny, srebrny i granatowy. Aby wyróżnić swoje kosmetyki z gąszczu podobnych produktów, projektanci dodają kontrastujące barwy, takie jak czerwony, pomarańczowy lub żółty. Opakowania kosmetyków dla mężczyzn mają zapowiadać silne i skuteczne działanie produktu.
Kosmetyki dla kobiet zazwyczaj opakowane są w biel skomponowaną z pastelowymi lub jaskrawymi odcieniami czerwieni, różu, żółci i błękitu. Napisy na opakowaniach dla pań mienią się złotem, srebrem lub miedzią. Buteleczki kosmetyczne oprócz tego, że zawierają drogocenne substancje, niejednokrotnie są małymi ozdobami toaletki lub umywalki.
Na jakie detale opakowania zwraca uwagę dana płeć?
Mężczyźni mają wobec kosmetyków zupełnie inne oczekiwania niż kobiety. Dlatego oprócz kolorystyki dla każdej płci liczą się odmienne komunikaty na opakowaniu. Panowie przede wszystkim chcą wiedzieć, jaką funkcję spełnia dany produkt. Napisy na męskich kosmetykach zawierają mniej informacji, a te, które są kluczowe, dotyczą konkretnego efektu, jaki pojawi się po zastosowaniu danej substancji. Panie natomiast zwracają większą uwagę na pochodzenie składników i najważniejsze substancje, jakie kryje w sobie konkretna buteleczka lub słoiczek na kosmetyki.
Zgodnie z preferencjami kobiet, czcionki zdobiące opakowania szklane lub flakoniki są bardziej ozdobne, delikatniejsze i przypominające ręczne pismo. Treści na opakowaniach kosmetyków dla mężczyzn są wyraziste, pogrubione i napisane kanciastymi czcionkami. Prosty i klarowny przekaz bardziej trafia do męskiej części klientów, podczas gdy kobiety oprócz właściwości kosmetyków, kupują także ze względu na estetykę i ozdobne wrażenia związane z wyborem danego produktu.